ניהול מוניטין בפייסבוק

ניהול מוניטין בפייסבוק - קורנגה בע"מ

תוכן עניינים

בעשור האחרון או קצת יותר, אנו חולקים את חיינו ברשתות חברתיות, מעלים תמונות, סיפורי חיים, פוסטים נוקבים עם טענות ומענות, פירגונים לספקי שירות לצד ביקורות שלילות (ואף קטלניות לעיתים).

כלומר אנו חולקים את היום יום שלנו במידה כזו או אחרת ומגלים מעורבות חברתית על ידי תגובות לפוסטים בפייסבוק, והפצת דעותינו תחת כל פוסט רענן כאילו מדובר בנושא הרה גורל.

התופעה החברתית הזו לא מוגבלת למדיום של פייסבוק כמובן, אלא קיימת בכל רשת חברתית אחרת, לדוגמא: טוויטר, אינסטגרם, טיק טוק, ועוד רבות אחרות. החריגה מבין הרשתות הללו, הינה לינקאדין השומרת על זירת שיתוף ושיח מכובדים ופועלת על פי כללים נוקשים וברורים אשר סטייה מהם תגרום לסגירת חשבונכם (על נושא ניהול המוניטין בלינקדאין, בהמשך המאמר).

חשיבותו של ניהול נכון ברשת החברתית, מקבלת משנה תוקף אם אתם בעלי עסקים/ארגונים ולא משנה האם אתם פעילים באופן אישי ברשתות אלו ואחרות. ל"social" יש השפעה ענקית על המוניטין של המותג שלכם ובמקרים רבים מנהלי מותג/בעלים, מגלים באיחור את חשיבותה של התנהלות חכמה וזהירה ברשתות החברתיות- רק לאחר שהמוניטין של המותג כבר הוכתם ונפגע.

מדוע חשוב לטפל במוניטין של העסק שלכם ברשתות חברתיות?

אומנם גוגל הוא האוטוריטה הבכירה ברשת האינטרנט, אך גם לפייסבוק ולרשתות חברתיות אחרות יש משקל כבד מאד בתוצאות החיפוש. הן בגוגל והן ברשתות החברתיות עצמן המציפות תוכן מגוון לכל תוצאת חיפוש שתקישו. אז בין אם מדובר בפוסטים בהם אוזכר שם העסק שלכם, בין אם תגובות שליליות לפוסטים שהעליתם, בין אם אזכורים ותיוגים בעלי קונוטציה שלילית הנקשרים בשמו של העסק שלכם ובין אם ביקורת שלילית על המוצר שאתם מספקים, אתם מוכרחים להיות ערוכים לענות לכותב הביקורת בצורה נבונה ובשפה מכובדת.

האצבע מעולם לא הייתה קלה יותר על המקלדת, והריסון העצמי לא ממש מתפקד, כך שכל אחד שסבור שנגרם לו עוול שופך את קיטונו בפוסטים ומייצר שיח שלילי אודות העסק שלכם.

בנוסף, חשוב לזכור כי חלק מהמתחרים הישירים שלכם בעסקים עלולים לנסות ולחבל במוניטין שלכם במזיד. ראינו את התופעה הזו מתרחשת, יותר מדי פעמים בעשור האחרון, כאשר ב-5 שנים האחרונות ישנה מגמת הקצנה בניסיונות לייצר למתחרה תדמית שלילית.

אבל כמו לכל דבר בחיים יש גם צד טוב לרשתות החברתיות, שכן אפשר למנף את המרחב הווירטואלי ליצירת מוניטין חיובי ולהגדלת מחזור המכירות על ידי חשיפה ללקוחות חדשים, שווקים חדשים ומוצרים משלימים.

נוכחות בפייסבוק או בלינקאדין אינה רק פתיחת עמוד עסקי והעלאת פוסט מעת לעת, אלא הרבה מעבר לכך, שכן ניתן לפתח קהילה שלמה סביב העסק, לבנות אמון מול הלקוחות ולקדם מבצעים ומכירות ייעודיות בהן יינתנו הנחות משמעותיות לקונים.

האם ניתן לנקות את תוצאות החיפוש בפייסבוק?

בדומה לגוגל ולכל רשת חברתית אחרת, גם במקרה של פייסבוק, ניתן לדחוק את התוצאות והאזכורים השליליים עליכם על ידי ביצוע מספר פעולות והמתנה שהן "יניבו פרי".

לצערנו, אין מטה קסמים המאפשר העלמת התוכן השלילי לגביכם (כי זו מהות הרשת), אך בהחלט ניתן לדחוק אותו למקומות אחוריים בתוצאות החיפוש, בעזרת הצפת תוכן חיובי אודות העסק שתדמיתו נפגעה ושמירה על "הצפה" זו לאורך פרק זמן ממושך. אל תתבלבלו, אין מדובר כאן בהעלאת פוסטים סתמיים רק לשם אזכור השם שלכם כי זה לא יעזור ואף יכול להוביל לתוצאה הפוכה, שכן יש חשש שתהפוך את העסק ללעג ויראלי בשל התבטאות לא נכונה, כתיבה בתחביר שגוי, ניסוח עילג לתוכן, כתיבת ביקורות עצמיות, שימוש בשפה תוקפנית ופוגענית כלפי כותב הביקורת אודותיכם וכן הלאה (הדברים נכתבים מתוך ניסיון עם מאות לקוחות). בנוסף, יש לבצע פעולות אחרות כגון הסרת ביקורות שליליות על ידי שיחה אישית עם הלקוח ומתן שירות מהיר ויעיל לטיפול בבעיה, בדיקות טכנולוגיות באמצעות תוכנות אוטומציה מתקדמות המבצעות סריקה מהירה בכל הרשת ומזהות אזכורים שליליים אודות העסק, הקמת עמודי מותג תומכים ועוד.

אם כן חשוב שתבינו, ניהול מוניטין בפייסבוק ושאר רשתות חברתיות, הוא עבודה מורכבת וסיזיפית מאוד שאם אין ברשותכם את הידע ו/או הזמן הדרושים לביצוע כל אותו מכלול משימות חיוניות לדחיקת התוצאות השליליות אודותיכם, חובה עליכם לשכור את שירותיו של גורם מקצועי מעולם השיווק דיגיטלי וניהול מוניטין בפרט, כדי שיעשה עבורכם את התהליך- בין אם לאחר שכבר נכוויתם מאזכורים שליליים ברשת, שכבר הלכו והצטברו על העסק שלכם ובין אם בשגרה, כדי לענות למשובים מצד לקוחותיכם והיערכות מראש לכל תרחיש של ניסיון הכתמת שמכם. אתם זקוקים לאיש מקצוע המכיר את נבכי הרשתות החברתיות ויקדיש זמן רב (הרי הוא מקבל ממכם תשלום בתמורה) לביצוע מגוון הפעולות הנדרשות לחיזוק המותג שלכם והדיפת אזכורים שליליים. כמו בכל תחום אחר, גם כאן נדרשת התמחות בחומר והשקעת זמן ומאמץ.

חשוב לזכור, כי כל מקרה לגופו, הן מבחינת גודל העסק, סוג האזכור השלילי (פלילי/כלכלי/צרכנות) ולמעשה להבין לעומק ולרוחב את גודל ומורכבות "האירוע" על מנת לגבש תוכנית פעולה שיווקית שתיתן מענה מהיר ואיכותי ככל הניתן.

לא כל אזכור ניתן להסרה או דחיקה. לעיתים פוסטים התופסים תאוצה ויראלית ומגיעים לחשיפה בקרב מאות אלפי גולשים, תוך מספר שעות ובעלי פוטנציאל לנזק גדול ומיידי. בדיוק מסיבה זו, זה קריטי שתחזיקו גורם מקצועי שינהל עבורכם את המוניטין ברשתות החברתיות ובמרחב האינטרנטי בכלל, כי מימד הזמן במקרים כאלה, הוא קריטי מאוד! חשוב מאוד שמומחה ניהול המוניטין שלכם, ינטר באופן קבוע את הרשת ויאתר "מוקדים" בהם עלולה להתפשט אש..

 

האם כל עסק/חברה צריכה לתפעל עמוד מותג ברשתות החברתיות?

קודם כל, התשובה היא לא!

מכל הבחינות לא ניתן להקים/לתפעל עמודי מותג בכל הרשתות החברתיות הקיימות, כי מדובר כאן בהמון פלטפורמות, כאשר הידועות בהן פייסבוק-טוויטר-אינסטגרם-טלגרם-לינקאדין ופינטרסט. מעבר לכך, כל עסק צריך לאתר ולמפות את קהל היעד הרלוונטי לעסק שלו ולהתרכז בזירות המתאימות בהם הם גולשים וצורכים תכנים.

לכל רשת יש את המאפיינים המובהקים המייחדים אותה, לכן חשוב להבין מי קהל היעד בכל רשת חברתית, והאם העסק שלכם מכוון לקהל יעד זה. הכנו לכם סקירה קצרה אודות הרשתות החברתיות המובילות 😊

קצת מידע על רשתות המדיה החברתית המובילות בעולם:

פייסבוק:

הוקמה בשנת 2004 ונפתחה לציבור הרחב בשנת 2006. שמה מגיע ממספר הסטודנטים המחולק באוניברסיטת הרווארד לכל סטודנט חדש (ומטרתו להכיר את החברים ללימודים על ידי תמונה ותיאור קצר) בה למד מארק צוקרברג וחבריו שהקימו את הרשת. מדובר ברשת החברתית הגדולה בעולם עם מעל ל-3 מיליארד משתמשים, מתוכם כ- 900 מיליון עושים בה שימוש יומי בתדירות גבוהה.

הקהל בפייסבוק הינו המגוון ביותר מבין כל הרשתות החברתיות, החל מגילאי 13 (לפחות לפי חוקי הרשת) וכלה בגילאי ה-90. קהל מגוון מאד מבחינת מגדר, גילאים, תחומי עניין, עסקים שונים- החל מחברות גדולות ותאגידי ענק המשווקים מוצרים ברשת ומחוצה לה ועד לעסקים קטנים-מקומיים. גם פוליטיקאים ואושיות ציבוריות מפגינים נוכחות במדיום זה ומתחזקים עמוד פעיל ב"כפר הגלובלי הגדול ביקום".

שימושים מסחריים: לכל סוגי התעשייה והעסקים בערך, כי גם התכנת המוכשר והצעיר שם וגם אנשי עסקים ומנהלים בכירים מאד (יותר כצריכה פרטית של תוכן, הווי משפחתי, חברים וכן הלאה).

אינסטגרם:

הוקמה בשנת 2010 על ידי צמד מפתחים מסן פרנסיסקו שבכלל התכוונו לפתח אפליקציה מבוססת שירותי מיקום בשם burbn, אך תוך כדי הפיתוח החליטו שמדובר בפרויקט גדול ומורכב מדי והחליטו ליישם רק חלק קטן ממנו, קרי, העלאת תמונות וסרטונים לרשת. שמה של הרשת מגיעה מהמילה Insta משמע תוצאה מיידית. הרשת מונה כמיליארד משתמשים ברחבי העולם ומשמשת להצגת "החיים היפים" של המשתמשים. קהל היעד מגוון ורחב אך לצרכים מסחריים/עסקיים מדובר בתעשיות נישתיות, כגון, איפור ואסתטיקה, נופש וטיולים, רכבים ובתי יוקרה ועוד. רשת זו אינה מתאימה לרוב העסקים שכן יש קושי רב בהשגת תוצאות כלכליות לרוב, מצריך משאב זמן עצום לתפעול וניהול (עניין של הגדרות הרשת).

שימושים מסחריים: חברות למוצרי אסתטיקה ויופי, מנתחים פלסטיים, ביגוד ואופנה, לייף סטייל במובן הרחב מאד, מותגי יוקרה, נופש וטיולים ועוד רבים אחרים. לא תעשיות מתקדמות/היי טק/תעשייה מסורתית.

טוויטר (כיום: "X"):

הוקמה בשנת 2006 כפיתוח לכלי המאפשר העברת הודעות מיידיות בין קבוצת משתמשים מוגדרת, הרעיון לקח השראה מהודעות SMS שלמעשה שלטו בתחום המסרים המיידיים בנייד. גם מספר התווים הניתנים לשליחה היו זהים לממשק ה-SMS (140 עד שנת 2017 בה הוכפלה כמות התווים ל-280) משום מה הרעיון קסם לקבוצת אנשי עסקים שהחליטו להשקיע הון עתק וכעבור שנים בודדות קצרו הצלחה אדירה. הרשת נפוצה ביותר בארה"ב בה הוקמה ובסיס רוב המשתמשים עד היום, הרשת ידועה בשימוש הגבוה בקרב פוליטיקאים, אישי ציבור, סלבס ואושיות רשת. לעסקים לרוב אין מה לחפש ברשת זו שכן בשל השיח הפוליטי הרשת לא מספקת  את "הסחורה" מבחינה כלכלית. אלא אם כן העסק שלכם קשור לתחומים אלו.

שימושים מסחריים: בעיקר לשוק האמריקאי, מוצרי צריכה, אופנה, לייף סטייל, רכבים, נשקים ועוד.

לינקאדין:

הוקמה בשנת 2003 במטרה לשרת קהילה עסקית בלבד, קרי, B2B. לקדם פתיחת שווקים חדשים, לקוחות חדשים וקשרי עסקים ותעשייה גלובליים. הרשת מתהדרת בסל חוקים קשיחים לגבי מה אסור/מותר ואינה מתפשרת כמו האחרות שאצלם סל החוקים גמיש עד כדי חמאה בשמש. כך למשל לא תראו תמונות אישיות מחיים פרטיים (כלומר, תראו אבל מעט)ויותר תחשפו לפוסטים מקצועיים, הדרכות, כנסים, וועידות עולמיות, והיכולת הנפלאה והמדויקת להגיע לקהל היעד שאתה מחפש בלי לבזבז משאב זמן וכסף על קהלים אחרים. הקשרים אינם מבוססים על הכרות או רקע אישי, אלא מתמקדים בעסקים בלבד.

הרשת מצליחה מאד בכלכלות העולם השונות, החל מארה"ב וכלה בניגריה… מגוון העסקים עצום וניתן למעשה למצוא לכל מוצר/שירות/פיתוח את קהל היעד שיתאים לעסק שלכם. ברשת זו אין שיימינג או פוסטים פוגעניים, כמעט ואין נוכחות פוליטית וטוב שכך. לכן זו הרשת המומלצת ביותר לבעלי עסקים וחברות המבקשים להרחיב את חוג הלקוחות ולחדור לשווקים חדשים.

שימושים מסחריים: זירת מסחר B2B לכל סוגי התעשייה והסחר, כולל תעשיית היי טק, תעשיות מסורתיות, חברות תרופות, תאגידי ענק, גופים כלכליים ובתי השקעות ורבים נוספים. יכולת מדויקת להגיע לקהל היעד הרצוי מבלי לבזבז חשיפה מיותרת, אפשרות ליצירת קשר ישיר ואישי בפנייה הראשונה ולהציג את הביזנס שלך. חבירה לקבוצות עניין מקצועיות מהן תוכל להעשיר ידע ולתרום משלך לטובת הקהילה העסקית.

טיק טוק:

הוקמה בשנת 2016 איפשהו בסין הרחוקה ונחשפה לעולם בשנת 2018 לאחר שהסינים אישרו זאת כמובן. האפליקציה מתמחה בשידורי קטעי וידיאו וסרטונים חיים "לייב" של עד 3 דקות. משום מה הרשת הפכה ליקירת אוכלוסיית בני הנוער והילדים הקטנים בעולם וצמחה להיות הפלטפורמה עם קצב הגידול משתמשים הגדול ביותר עד היום. קהל היעד העיקרי הינו כאמור, בני נוער וצעירים עד גילאי 25. אך כמובן שכמו בכל רשת, תמצאו כאן גם בוגרים ומבוגרים. "אתגרי הרשת" הידועים באפליקציה הפכו אותה למסוכנת שכן מאז הקמתה נפצעו ונהרגו בעקבות שימוש בה, מספר לא מבוטל של ילדים/נערים בעת ביצוע "אתגרים" שונים ומשונים, כגון, אכילת קינמון טחון, קפיצות מגובה רב, פציעות וחבלות עקב נפילות קשות.

שימושים מסחריים: טרם גילו האם לרשת יש פוטנציאל לספק את הסחורה, קרי, להוות פלטפורמה שיווקית יעילה. בינתיים לא מעט חברות מתנסות ומנתחות נתונים להבנת המפתח או שבעצם אין כזה..

איציק גולדנברג

איציק גולדנברג

מנכ"ל חברת קורנגה בע"מ

קדמו את העסק שלכם להצלחה>

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

קידום בגוגל – SEO

קורנגה חברה המתמחה במתן שירות ופתרונות קידום אתרים ובניית אתרים הוקמה בשנת 2002, ונחשבת לאחת מהחברות הוותיקות והמובילות בתחומה בישראל- שיווק באינטרנט ואופטימיזציה למנועי חיפוש-SEO.

קרא עוד »
איך להפוך עסק למותג ? מאמר מאת קורנגה חברת שיווק דיגיטלי

איך להפוך מעסק למותג?

תוכן עניינים   הזירה התחרותית התובענית והצפופה מחייבת עסקים לחשוב באופן יצירתי, מחוץ לקופסא, לחדש כל הזמן לקהל לקוחותיהם ולשדרג את הפעילות העסקית בדרך שתאפשר

קרא עוד »