מהי מידת השיווקיות הרצויה לצורך קידום אתרים בגוגל?

הרבה אנשים נוטים לחשוב בטעות כי קידום אתרים בגוגל הוא מעין מקשה אחת של סוגי טקסטים, שלכולם חוקים זהים ואותן הגדרות. אך האמת היא שזהו תחום רחב הכולל בתוכו הרבה מאד "ז'אנרים", ייעודים והתאמות לסוגי האתרים השונים, ולכן במיוחד בשאלה העדינה הנוגעת למידת השיווקיות שיש להכניס בטקסט – צריך להיות מחושבים וזהירים, ולהבין היטב מה מטרת הטקסט ובעיקר מיהו קהל היעד, ומה מצבו כאשר הוא נחשף לנכתב.

טקסטים שיווקיים בהגדרתם

אם לחלק את סוגי הטקסטים בחלוקה גסה וגורפת, הרי שניתן להגיד כי קיימת קבוצה ראשונה של טקסטים הנחשבים ל"שיווקיים" ביותר: כאלה שמופיעים בדפי נחיתה, באתרי תדמית עם הנעה מפורשת לפעולה, בפרסום המוצר שלכם באתר תוכן אחר באופן יחצני – ולמעשה כל סוג טקסט שיווקי "פרופר" מצד אחד, אך שאינו עונה מצד שני על ההגדרה המפורשת יותר מכך – פרסום של ממש. טקסטים שיווקיים שכאלה יכולים וצריכים כמובן לעודד שימוש במוצר, יצירת קשר או השארת פרטים באופן מפורש – ולמעשה אסור שהם לא יכללו זאת. אך מנגד, חשוב מאד לא לזלזל באינטליגנציה של הגולשים, ולהימנע עד כמה שניתן מסופרלטיבים שלא לצורך, מתיאורים כלליים ללא דוגמאות, ובאופן כללי משפה בוטה מדי.

אם אינכם בטוחים מהם המינונים הנכונים לעשות זאת, חשבו על הסיטואציה היומיומית הישירה והפשוטה ביותר שבה אתם הלקוח: עמידה מול מוכר באסטה בשוק, וחשבו מהם הדברים ה"נכונים" וה"לא נכונים" שיגרמו לכם לרצות לקנות את המוצר, או להיפך – לעזוב ולהתרחק.

טקסטים מרומזים וטקסטים סמויים

סוג נוסף וחשוב לא פחות של מאמרי קידום אתרים בגוגל כולל בתוכו את רוב הטקסטים הנקראים SEO (קידום אורגני), מהם כאלה שמכילים את שם העסק או המוצר הספציפי, ומהם כאלה שרק מדברים על השירות או המוצר באופן כללי וניטרלי בלבד. בין כך ובין כך, חשוב להבין שגם כאן דרושה מידה לא מעטה של הטמעת האופי השיווקי לטקסט, אולם היא חייבת להיעשות בצורה מתוחכמת, מינימליסטית ומסתפקת במועט. כל מאמר חייב לקחת בחשבון את האתר שבו הוא יופיע, ובהתאם לכך צריך להיות "המינון השיווקי" בטקסט.

נסביר זאת בדוגמה: אם אתם מפרסמים מאמר שמדבר על סוגי אוזניות באתרי סקירה מקצועיים, כמובן שניתן להמליץ ולהבליט את המוצר הספציפי שלכם בתוך מאמר המשווה בין כמה מותגים נבחרים, אך אם אתם מפרסמים את אותן אוזניות באתר לייף סטייל למשל, וברצונכם לשלב את שם המותג בתוך כתבה על המלצות לבילויי מוזיקה – תצטרכו להשקיע הרבה יותר מאמץ בהסוואת הפן השיווקי במאמר כאשר אתם מדברים על האוזניות, ובמקרים מסוימים אולי אפילו להימנע משימוש בשם המותג בכלל.

כל פלטפורמה חייבת לקחת בחשבון את הכללים הייחודיים לה, כמו גם את מאפייניו הרגישים של קהל היעד והמצב המנטלי שבו הוא מצוי באותו רגע – ורק בשקלול נכון של כל הנתונים יחד תתבהר מידת השיווקיות המדויקת שנכונה לכל מקרה ומקרה.

קראו בנוסף גם: קידום אורגני

איציק גולדנברג

איציק גולדנברג

מנכ"ל בחברת קורנגה. בעל 24 שנות וותק בתחום השיווק

קדמו את העסק שלכם להצלחה>

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: