מסחר באינטרנט

מסחר באינטרנט - מאמר מאת קורנגה בע"מ

תוכן עניינים

אחת מאבני הדרך החשובות בהתפתחות האינטרנט והפיכתו לכלי עבודה עבור עסקים ברחבי העולם, היא המסחר ברשת המקוונת.

כמו כל טכנולוגיה או פיתוח עובר זמן מהרגע שפותחה ועד לאימוץ המוני וחובק עולם, הנובע מחששות ראשוניים מפני טכנולוגיה שאינה בשלה עד הסוף, עלויות גבוהות (שמאפיינות מאוד את הטכנולוגיות בראשית דרכן) וכדומה.

כך גם במקרה של אתרי המסחר בשלהי שנות ה-90 של המאה הקודמת, אשר פותחו במיוחד לחברות ועסקים גדולים- עלותם הראשונית נאמד במאות אלפי שקלים, התחזוקה הייתה יקרה ומורכבת שכן לכל שינוי באתר נדרשה התערבות תכניתן (מתכנת). בנוסף, כל אתר נדרש לשרת/ים ייעודים שכן כל התנועה באינטרנט התנהלה באמצעות שרתים מסורבלים וקווי תקשורת שלא היו ערוכים לתעבורת רשת מאסיבית, אלא נועדו לקווי טלפון ופקס בעיקר. כך שגם האתר וגם התקשורת אליו וממנו הייתה יקרה מאד, בימים ההם ועלות שרת ייעודי הייתה מגיעה לאלפי $ ויותר- תלוי בתעבורה.

על כן, בראשית דרכו של המסחר באינטרנט, עסקים קטנים / בינוניים לא יכלו להרשות לעצמם מבחינה כלכלית לבנות אתר, לתחזקו ולעדכנו. לרוב אותם עסקים קטנים ובינוניים גם לא ידעו כלל מה לעשות וכיצד לנהוג ב"יצור" המוזר הזה שנקרא "מסחר באינטרנט". רבים מבעלי העסקים בכלל לא גלשו רבות באינטרנט באותו זמן ועל אחת כמה וכמה שלא החזיקו אתר פעיל לשיווק עסקיהם ולא ידעו להעריך את האוצר הגלום בו מבחינת מסחר, הגעה לקהלים ושווקים חדשים לצורך הגדלת המכירות.

התובנות כי אתר מסחר ברשת הוא כורח המציאות וחובה על מנת לדאוג לקיימות הכלכלית של העסק הגיעה שנים רבות מאוחר יותר – החל מהעשור הראשון של שנות ה-2000, אך גם אז רבים מהעסקים הקטנים בעולם בכלל ובישראל בפרט, לא השכילו להעריך נכונה את חשיבותו של אתר המסחר עבור הצלחתו של העסק שלהם.

מגפת הקורונה שנפלה על ראשנו לפני קצת פחות משנתיים, לא הותירה כל ברירה גם לעסקים קטנים- בינוניים רבים, שסירבו או התמהמהו לאמץ את המסחר באינטרנט עבור העסק הפרטי שלהם. אלה, נאלצו "להיכנע" למציאות ולהרגלי הצריכה של העולם "החדש" והקימו אתרי מסחר. אלה מבין בעלי העסקים הקטנים עד בינוניים, שלא הקימו אתרי מסחר ברשת, טרום מגפת הקורונה או במהלכה, חוו קשיים רבים במכירותיהם כתוצאה משורת הסגרים והגבלות שהוטלו עליהם ברחבי העולם, מצד ממשלות שונות.

מקרה שכך היה בקורנגה…

הסיפור שאותו אספר כאן, התרחש בראשית המיליניום השני, תקופה בה האינטרנט לא היה בכל בית, ובכל מכשיר נייד והנגישות הייתה מהמחשב בעבודה (לחלק קטן גם מהבית).

נפגשתי עם לקוח גדול מאד בתחום הנדסת מבנים ומפעלים גדולים, חברה רצינית מאד בעלת מוניטין של עשרות שנים.

מנכ"ל החברה אדם בשנות ה-60 לחייו היה נעים ומנומס אבל זלזל ופקפק ביכולותיו של האינטרנט בכלל וביכולותיו מבחינת מסחר ושיווק.

פגישתנו לא הייתה לשם היכרות אישית אלא לצורכי עבודה שכן החברה נתקעה עם מלאי עצום של 90,000 מ"ר של משטחים מיוחדים לגגות מפעלים אשר חברה מגרמניה הזמינה אבל בשל שיטפונות באותו אזור בגרמניה ונזקים למפעלים בוטלה ההזמנה והמפעל בארץ קיבל פיצוי סמלי על הנזק הרב שנגרם עקב כך.

לכן חיפשה החברה הישראלית, מה לעשות עם כל אותה סחורה -משטחים שלא נמכרו.

כאן, אנחנו נכנסנו לתמונה והצענו לנסות למכור את המלאי באינטרנט בקמפיין ממומן בגוגל הממוקד למדינות ספציפיות עליהם הלקוח הצביע כרלוונטיות למציאת קונים .

הקמנו עמוד נחיתה הכולל טופס צור קשר ומספר תמונות של החומרים וקידמנו בגוגל במספר מדינות בעולם, בשפה האנגלית בלבד. לאחר כחודשיים וחצי פנה לקוח מדרום קוריאה אשר קנה את כל המלאי!!

הלקוח בישראל היה מאושר עד השמיים שכן ברגע זה מימש עסקה ענקית שבוטלה והצליח לייצר הכנסה ורווח מהפסד וודאי.

גם אנחנו שמחנו מאד כי אותו מנכ"ל הבין את יכולות המסחר ברשת ופתח לנו את הדלת למספר פרויקטים נוספים בחברה, כגון הקמת אתר אינטרנט עבורם וקידום בגוגל (לא היו אז רשתות חברתיות) הדבר היחיד שלא חשבתי עליו בזמנו הוא למקם סעיף בונוס / הצלחה בחוזה 😊

מאז ועד היום עולם המסחר באינטרנט כבש את מקומות כאחד התחומים המניעים את הכלכלה הגלובלית והמקומית.

כיום לכל עסק קטן ככל שיהיה יש אפשרות להקים אתר מסחר ולמכור את המוצרים / שרותים שלו ברשת בקלות (בעיקר באמצעות פלטפורמת הוורדפרס שאליה משדכים את תוסף ה- Woocommerce הפופולרי ומצוין)

קצת נתוני מסחר באינטרנט לשנת 2020/1 לעיונכם:

  • מעל 2 מיליארד גולשים / צרכנים ביצעו רכישות ברשת במהלך שנת 2020 והמספרים עולים מדי יום. בדיקה מעמיקה של הנתונים מגלה כי רוב המסחר האלקטרוני נעשה במסגרת B2) B6 טריליון$) כלומר מסחר בין עסקים ולא מסחר של צרכנים פרטיים הקונים ברשת, קרי B2C (2.8 טריליון$) המספרים מדברים בעד עצמם לכן כבעל עסק עליך לחשוב כיצד אתה מחבר את העסק שלך לכלכלה המקומית והעולמית.
  • נתוני מסחר בישראל: כ-65% מהישראלים מבצעים קניות ברשת, כאשר בעקבות הקורונה המסחר האלקטרוני גדל ב-25% בממוצע, בתחומים מסוימים אף הכפיל את עצמו.

אז מה קנינו ברשת בשנה האחרונה?

  • משלוחי מזון (סופר מרקט) :31%
  • משלוחי אוכל / מסעדות: 27%
  • מוצרי חשמל / אלקטרוניקה: 21%
  • קוסמטיקה / טיפוח / מוצרים רפואיים ללא מרשם: 18%
  • מוצרי ספורט / קמפינג: 12%
  • משחקים ומוצרי יצירה עצמית: 12%
  • אחוזי המרה באתרי קניות: היחס בין כמות הגולשים באתר לבין אלו שביצעו רכישה כלשהי בפועל עומד על 2.86% בממוצע העולמי, בארה"ב הנתון הגבוה ביותר מציג 3.6% ומעיד בין היתר על "בגרות" הצרכנים והשנים הרבות בהם אמריקאים מבצעים קניות ברשת. בהתחשב בכך שרק 2.86% מסך הגולשים יבצעו רכישה אתם צריכים להבין שעליכם להשקיע בשיווק וחשיפת העסק בקרב עשרות ומאות אלפי גולשים על מנת לייצר תנועת צרכנים לאתר שלכם.
  • נטישת עגלות קנייה / סל קניות: כ-70% מהצרכנים נוטשים את תהליך הרכישה בסל הקניות.

ישנן מספר סיבות מגוונות שאינן תמיד קשורות לאתר, יחד עם זאת באתרי מסחר בהם סל הקניות נוח וידידותי למשתמש, אחוז הנטישה יורד באחוזים רבים.

לכן, חשוב לשמור על סל קניות נוח ומזמין, לא להעמיס על הגולש "הצעות והטבות" הקופצים כפופ אפ על המסך, או מחייבים את הצרכן לסמן "וי" היכן שהוא על מנת להמשיך בתהליך. הפרעות מסוג זה גורמות לנטישה גדולה מאד ומהווה את הסיבה מספר 1 לנטישת קונים. אז מה עושים? שומרים על סל קניות נוח וקל להבנה, ללא הסחות דעת. ניתן לשלב קופון הנחה מוטמע כחלק מהתהליך ולא קוד כלשהו אותו צריך הצרכן להעתיק וכמובן רמת מחירים ההולמת את המוצר.

  • צ'אטבוט / פופ אפים: כ-85% מהצרכנים העידו כי לא עשו שימוש בצ'אטבוט באתר קניות, אלא באופן נדיר רק באתרי השכרת דירות כגון Airbnb וכדומה, בכל הקשור לנופש, אך לא באתרי מסחר. לכן בעצם הצרכן הממוצע אינו מאמין בשרות שהוא מקבל מצ'אטבוט ומעדיף שלא יפריע לו בתהליך הרכישה.

כנ"ל לגבי פופ אפ הצפים באופן פתאומי במהלך הגלישה ומפריעים לצרכן להתמקד במוצר לשמו הגיע לאתר. הרי השקעת כסף בשיווק ופרסום המוצרים, אז מדוע להפריע לגולש לרכוש אותם כאשר הוא כבר "לקוח שבוי" אצלך באתר?

כיצד בעל עסק יכול למנף את החשיפה לצרכנים חדשים?

שיווק זו מילת המפתח המרכזית, כאשר היא נחלקת לרמות שונות הן מבחינת השקעה כספית והן מבחינת עלות תועלת וסוג העסק.

על מנת להבין את צורכי העסק שלך נדרש לבצע מחקר שיווקי הכולל ביקושים / תחרות /קהלים.

המסקנות של מחקר זה יהפכו למעשה לתוכנית שיווק אפקטיבית ומדידה אשר תמנף את העסק שלך לגבהים שטרם חווית! לאחר שכבר החלטתם להקים אתר למסחר ברשת, אל תשאירו אותו "באפילה". כלומר, אם הקמתם אתר – לא משנה אם זה "אתר תדמית" או אתר מסחר (Ecommerce) הוא זקוק לקידום במנועי החיפוש, כדי שלקוחות פוטנציאליים ייחשפו אליו והוא יביא לכם תועלת. אם האתר אינו בנוי בצורה נכונה ואינו כולל בתוכו את היסודות הנכונים עבור שימוש מהנה וקל לגולשים ועבור התכתבות עם האלגוריתם של מנועי חיפוש מובילים (ובראשם גוגל כמובן), הוא לא יגיע למקומות גבוהים בתוצאות החיפוש של גולשים ברשת ואז לא תוכלו לזכות בחשיפה שתוליד לכם את המכירות המיוחלות.

קידום אתרי מסחר הוא עבודה מורכבת ומתמשכת שרוב בעלי העסקים, יתקשו לבצע בעצמם ולכן פונים למקדמי אתרים מקצועיים, כמו חברת קורנגה בע"מ, המקדמת עסקים קטנים כגדולים, כבר משנת 2002. 

רוצה לדעת יותר על מסחר באינטרנט, כדי לא להישאר מאחור במכירות?

צור קשר עם המומחים של קורנגה בע"מ>>

איציק גולדנברג

איציק גולדנברג

מנכ"ל חברת קורנגה מזה 10 שנים, בעבר שותף במשרדי פרסום וסמנכ"ל דה מרקר אונליין, חבר לשעבר בפורום האינטרנט הישראלי. מומחה באפיון והקמת מערכי דיגיטל לחברות גדולות ועסקים מבוססים.

קדמו את העסק שלכם להצלחה>

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הקמת אפליקציות - קורנגה שיווק דיגיטלי ובניית אתרים

הקמת אפליקציות 📱

עולם העסקים נמצא במירוץ אחר אפליקציות שונות ומגוונות, כאשר מבחינת לקוח הקצה, התועלת שלו מפיתוח האפליקציות היא: שיפור איכות חייהם וקבלת מענה ממשי לצרכיהם היומיומיים

קרא עוד »