כתיבת ערך בויקיפדיה – למה זה טוב ואיך עושים את זה?

כתיבת ערך בויקיפדיה - קורנגה

תוכן עניינים

מדובר באנציקלופדיה אינטרנטית אז למה זה צריך לעניין בעלי עסקים וחברות או אושיות פוליטיות ומפורסמים אחרים?

הסיבה פשוטה למדי להבנה, ויקיפדיה (Wikipedia) מוכרת על ידי גוגל כסמכות לתוכן איכותי ואמין המרכזת תכנים מכל קצוות כדה"א, בנושאים מגוונים ותוך שמירה על מהימנות ואיכות התוכן.

כך הפכה למעשה ויקיפדיה, למקור המידע האמין ביותר באינטרנט ובעקבות כך, האלגוריתם של גוגל מעניק לה "ולידציה" גבוהה וכך גם לעסקים וחברות המופיעים בה.

כדי להבין כיצד הפכה האחרונה לאוטוריטה הגלובלית בנודע למידע באשר הוא, עלינו לחזור אחורה בזמן. הצטרפו אלינו למסע קצרצר 😊

כיצד ויקיפדיה הפכה לאנציקלופדיה העולמית?

הכל התחיל בשנת 1995 על ידי אדם חכם בשם וורד קניגהם שבחר את המילה "ויק" מתוך השפה "הוואית" שפרושה "מהיר", בנוסף חשב (וצדק) כי קהילה עולמית רחבה אשר אין לה קשר פיזי או היכרות אישית תוכל לתרום רבות לאיכות התוכן ושמירת הצד המקצועי/חיובי בהעלאת ערכים. היתר, כאמור היסטוריה…

עת הושקה האנציקלופדיה האינטרנטית לאוויר העולם, על ידי המייסדים ג'יימי ויילס ולארי סנדר, החליטו השניים לרכז מידע איכותי ולנהל אותו בעזרת עורכים מכל העולם, שיוכשרו לעלות תוכן מצד אחד, תוך שממשק הויקפדיה מקיים מנגנון שמירה על איכות התוכן מן הצד השני. כך, למעשה יצרו מקימי הויקפדיה פתח לקהילה בינלאומית רחבה המעלה תכנים תוך בקרת איכות חזקה. הרעיון הוא, לאפשר לכל אדם באשר הוא לעלות תוכן בויקיפדיה או/ו להפוך לעורך תוכן מטעמם, כאשר התוכן אינו נשלט על ידי גורם מסוים אלא חייב לעבור ביקורת של מספר עורכים המחליטים למעשה האם התוכן ראוי להישאר, או נידון להיות מוסר במיידי בשל התנגדות אחד העורכים.

מנגנון קשוח זה, הינו בעל פרמטרים רבים אשר בזכותם ויקיפדיה נחשבת למקור האמין ביותר לתוכן מזה 20 שנה ומקנה לה חיבוק חם מענקית החיפוש הבכירה – Google.

האתר נחשב לבעל רייטינג עצום ברשת ולמעשה ממוקם בסביבות מקום 11 בדירוג העולמי (ע"פ מדדי אלכסה לשנת 2021).

מסיבות אלו ועוד, עליכם כבעלי עסק/ארגון או עמותה, לשאוף להעלות ערך בויקיפדיה וליהנות ממעין "תו איכות" בקרב הגולשים/צרכנים פוטנציאלים, כמו גם מחיזוק התנועה לאתר (באמצעות הקישור שניתן להטמיע לאתרכם מתוך ערך הויקיפדיה שנכתב עליכם). הקישור שהעסק/ארגון שלכם מקבל ממשק הויקיפדיה, נסרק בידי גוגל במהירות אדירה של תוך פחות מ-24 שעות מרגע העלאתו ובמקרים רבים משפיע על דירוג האתר המקושר בתוך זמן קצר.

מאז הקמתה ועד היום, ויקיפדיה מקפידה על מנגנון הבקרה ואישור העורכים ואך החמירה את תנאי הסף לעלות ערך לאתר. ובכל זאת, כל חברה/עסק בעולם רוצה להופיע באנציקלופדיה, שכן זו תעודת איכות ואמינות למוניטין החברה.

הגרסה העברית של ויקיפדיה

מאז הקמת הגרסה העברית בשנת 2003, נרשמו מעל 305,000 ערכים וכ-3,000 עורכים מוסמכים האחראים על העלאת תוכן וסקירתו. נתון מעניין (סתם סקרנות) הערך הישראלי מדורג במקום ה-37 בדירוג העולמי, ובמקום 19 בכמות העריכות השנתיות! משמע, יש לנו הרבה דעות שונות ומגוונות…מה הפלא.

האם כל העסקים יכולים להיות רשומים בויקיפדיה?

התשובה היא: בהחלט לא, שכן היה וכל העסקים בעולם יוכלו להירשם באתר, הרי שהוא יהפוך לאינדקס עסקים ולא למקור תוכן מהימן ובכך למעשה יאבדו את הבידול והייחוד שלהם וככל הנראה גוגל גם לא יעניק להם יותר משקל "כבד" בדירוג אתרים. מהלך מסוג זה, אומנם יפגע בחברה ברמת האמינות, אך בפוטנציאל יכול להניב עשרות מיליארדים של דולרים ורווחים עצומים. לשמחתנו הרבה האתר שומר על צביון מקצועי ללא רבב ומהווה מקור מידע אמין ויעיל.

מה עליי לעשות עבור כתיבת ערך חדש בויקיפדיה לחברה/עסק שלי?

ברמה העקרונית, כל אחד יכול להירשם בויקיפדיה ולהציע עריכת תכנים או לעלות ערך חדש. אבל לא חשבתם שבאמת כל אחד יכול לעלות תוכן לפי שיקול דעתו, נכון?! ישנם סט כללים וערכי כתיבה החייבים להתקיים בתוכן המוצע. בנוסף לכך, לאחר פתיחת ערך בויקיפדיה, עורכי תוכן נוספים בודקים את הכתוב ומחליטים האם יש לכך ערך ממשי להופעה באתר- האם הערך המוצע באמת תורם מידע משמעותי לטובת ציבור הגולשים?!

לדוגמא, אחד הפרמטרים המרכזיים לאישור תוכן, הינו הצד הקהילתי/חברתי של אותה חברה. כלומר, האם החברה/ארגון תורמים לקהילה? האם יש ערך ממשי למידע אודות החברה? האם החברה לוקחת חלק פעיל בתרומות וסיוע לציבור? והאם זכתה בפרסים חשובים בתחום עיסוקה (זה לא כמו המדליות שמחלקים לילדים בכיתה א' כדי שכולם ירגישו מנצחים) אלא פרס ממשי וחשוב. לדוגמא:

*פרס ישראל, פרס של European Science Foundation ועוד ועוד.

פרמטרים נוספים שצריכים להתמלא על מנת שיהיה סיכוי מוחשי לערך שלכם לעלות לויקיפדיה:

  • מסמכים רשמיים/תעודת המאשרות את אמינות המידע.
  • תחביר וניסוח מדוקדק אשר כל סטייה ממנו תוביל לפסילת הערך.
  • תבנית כתיבה בעלת הגדרות קשיחות, וחוקים נוספים, אודותם תוכלו לקרוא כאן

חשוב לציין כי, ערכים רבים נפסלים על ידי העורכים ואינם זוכים לעלות לאתר. למעשה, מדי יום מוגשות כ-45,000 בקשות לאישור בויקיפדיה, כאשר בפועל יעלו בסופו של דבר פחות מ-20% מסך הבקשות (תלוי במדינה, ערך וכו').

איך לצטט מקורות כראוי בערך שלכם בויקיפדיה, עבור שיפור סיכויו להיקלט?

כתיבת ערך בויקיפדיה עשויה להיות משימה לא פשוטה, במיוחד אם אתם חדשים בזה. אחד ההיבטים החשובים ביותר ביצירת ערך בויקיפדיה הוא ציטוט נכון של המקורות שלכם. ציטוט מקורות לא רק שמוסיף אמינות לערך שלכם, אלא גם עוזר לקוראים לאמת את המידע שסיפקתם.

כאשר אתם מצטט מקורות בערך שלכם בויקיפדיה, חשוב לעקוב אחר "חוקי הפלטפורמה". ויקיפדיה דורשת שכל המקורות יהיו אמינים, ניתנים לאימות ובלתי תלויים. משמעות הדבר היא, שהמקורות שבהם אתם משתמשים מוכרחים להגיע מפרסומים של ארגונים ומקורות מידע בעלי מוניטין ידוע לחיוב ושאינם בניגוד עניינים עם פועלכם.

כדי לצטט נכון את מקורותיכם, עליכם להשתמש באזכורים מוטבעים. אלו הן הפניות למקורות שלכם, הממוקמים בתוך הטקסט עצמו בערך שכתבתם. ציטוטים אלה צריכים לכלול את: שם המחבר, תאריך הפרסום ומספר העמוד (אם רלוונטי). אתם יכולים גם לכלול קישור למקור אם הוא זמין ברשת כיום.

בבחירת מקורות לערך שלכם בויקיפדיה, חשוב להשתמש במגוון מקורות- רחב ככל האפשר. זה עוזר להבטיח מהימנות לפועלכם. כדאי גם להימנע משימוש במקורות מוטים או בעלי אג'נדה ברורה.

היבט חשוב נוסף של ציטוט מקורות בערך שלכם בויקיפדיה הוא, הימנעות מגניבה ספרותית (פְּלַגְיָאט בלועזית). הכוונה כאן היא לשימוש בעבודות של מישהו אחר מבלי לתת לו קרדיט ראוי. זה לא רק שלא אתי, אלא שזה גם יכול לגרום להסרת הערך שלכם מהפלטפורמה וגניזתו.

כדי להימנע ממצב שתסומנו בידי העורכים של ויקיפדיה (המחליטים אם הערך שלכם ייקלט בפלטפורמה כלגיטימי או לא) ככאלה שביצעו גניבה ספרותית,עליכם להשתמש תמיד במילים שלכם בעת סיכום מידע מהמקורות שהבאתם כגושפנקא לפועלכם. הימנעו מהעתקה והדבקה (copy-paste) של מידע ישירות ממקורותיכם.

בנוסף ל"ציטוטים מוטבעים", עליכם לכלול גם רשימה של הפניות בסיום התוכן שהעליתם כערך לויקיפדיה. רשימה זו צריכה לכלול את כל המקורות בהם השתמשתם בעבור יצירת הערך שלכם, בסדר אלפביתי לפי שם המשפחה של המחבר. כל הפניה צריכה לכלול את שם המחבר, תאריך הפרסום, כותרת המאמר או הספר, שם הפרסום ומספרי העמודים (אם רלוונטי).

זה כולל גם שימוש בפורמט הנכון עבור סוגים שונים של מקורות, כגון ספרים, מאמרים ואתרי אינטרנט. עליכם לכלול גם את מספר ה-DOI או ה-ISBN אם הוא זמין.

האם אני יכול לבצע פתיחת ערך בויקיפדיה עבור העסק שלי ללא סיוע מקצועי?

לנסות תמיד אפשר (ככה לפחות לימדו אותי בילדותי) אבל בחזרה למציאות 😉 הסיכוי שלכם לעלות ערך בויקיפדיה באופן עצמאי, הוא די קלוש.

ישנן מספר סיבות מרכזיות לכך שהוספת ערך בויקיפדיה היא משימה מאוד(!) מאתגרת למי שאינו בקיא מאוד בתהליך (למשל חברות קידום אתרים) וביניהן:

סגנון הכתיבה הנדרש, עמידה בהיררכיית העמוד והמבנה של התוכן, ציון מקורות נוספים/חיצוניים למידע אודות הערך וכאמור פרמטים נוספים להם נדרש איש מקצוע (עורך ויקיפדיה מוסמך).

ריכוז ואיסוף התוכן מצריך משאב זמן משמעותי, ידע ויכולות ניסוח ותחביר דקדקניות- מה שלרובנו אין ב-DNA.

הפתרון היעיל ביותר הינו לפנות לעורך תוכן מוסמך אשר ירכז את עבודת הכתיבה והתוכן הנדרש. הליך זה, לרוב נע בין 3 ל-8 שבועות מרגע הגשת התוכן בויקיפדיה ויש חלון זמן של שבוע לערך, שבו התוכן נבדק על ידי עורכים אחרים. היה ובשלב זהנלא נרשמת התנגדות, הוא יועלה לאתר וככל הנראה יישאר שם לנצח. במידה והתוכן נפסל, אזי שתאלצו לחכות שנה נוספת עבור ניסיון מחודש להגשת הערך.

כמה עולה יצירת ערך בויקיפדיה באמצעות מומחה חיצוני?

התמחור משתנה בהתאם לגודל הערך, מוניטין החברה המבקשת וכמות העבודה הנדרשת להעלאת הערך לאוויר.

חשוב לזכור כי, עורכי התוכן מקבלים תשלום ללא קשר לאישור הערך בויקיפדיה. כלומר, גם אם הערך נפסל, העורך מקבל בכל מקרה תשלום מלא – אותו הוא גובה מראש בדרך כלל.

עלויות הערך משתנות בהתאם לעורך ולכמות המידע ולקושי וקבלת האישור היא כאמור, עשויה לערוך כחודשיים של המתנה (די מורט עצבים, אנחנו יודעים 😅)

מה התועלת לחברה/עסק שלי מכתיבת ערך בויקיפדיה?

כפי שכתבתי כבר בתחילת המאמר, קישור לאתר שלכם מויקיפדיה והקמת ערך אודות החברה, צפוי להקפיץ אותו בדירוגי גוגל בצורה משמעותית ובנוסף גם יניב לכם תנועה גדולה יותר של גולשים/צרכנים ויכניס את החברה למועדון המכובד והיוקרתי של עסקים אשר קיבלו ולידציה בויקיפדיה.

כל חברה רצינית המכבדת עצמה חייבת ערך באנציקלופדיה האינטרנטית הגדולה בעולם

דוגמא לשירות העלאת ערך חדש בויקיפדיה שסיפקנו ללקוח החברה

בין לקוחותינו הרבים והטובים, נמצא גם "בית הספר ללימודי המשך של הטכניון (ע"ש עזריאלי)" שביקשו מאיתנו ערך חדש בויקיפדיה.

אז תנו לנו לומר לכם משהו: גם שמדובר במוסד ידוע ומוביל כמו הטכניון על שלל שלוחותיו, עדיין יש עבודה לא מעטה לעשות על מנת להגיש לויקיפדיה את כל הנתונים שהם דורשים כתנאי סף עבור העלאת ערך חדש בפלטפורמה היוקרתית שלהם. אז כך היה ועבדנו מול אשת הקשר המקסימה מטעם ביה"ס ללימודי המשך של הטכניון, אשר סיפקה לנו את כל המידע הנדרש (כמפורט קודם לכן במאמר). ובתוך פרק זמן של חודש לערך, הערך החדש של הטכניון היה באוויר לשמחתנו.

לאלה מכם שממהרים לקבל תשובת לשאלות אודות כתיבת ערך בויקיפדיה, הכנו מאגר שאלות נפוצות שאנחנו נשאלים בידי לקוחותינו ואת התשובות אליהן 🤓

למידע נוסף ויצירת קשר עבור שירות כתיבת ערך בויקיפדיה בשביל העסק שלכם, דברו איתנו במספר: 073-2555000

איציק גולדנברג

איציק גולדנברג

מנכ"ל ובעלים בחברת קורנגה. בעל 22 שנות וותק בתחום השיווק

קדמו את העסק שלכם להצלחה>

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

קידום עסקים בגוגל - קורנגה

קידום עסקים בגוגל

תוכן עניינים   בעידן הדיגיטלי של היום, קידום העסק בגוגל הפך לכלי חיוני עבור חברות המעוניינות להגביר את הנוכחות ברשת ולמשוך לקוחות נוספים. ולכן, קידום

קרא עוד »
בניית אתרי קטלוג - קורנגה

בניית אתרי קטלוג

תוכן עניינים פתחתם עסק חדש ו/או מעוניינים להרחיב את הפעילות העסקית ומחזור המכירות? הברירה הטבעית שלכם להתרחבות מסוג זה הינה האינטרנט- הזירה היחידה בה רוב

קרא עוד »