כתיבת ערך בויקיפדיה – למה זה טוב ואיך עושים את זה?

כתיבת ערך בויקיפדיה - קורנגה
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

מדובר באנציקלופדיה אינטרנטית אז למה זה צריך לעניין בעלי עסקים וחברות או אושיות פוליטיות ומפורסמים אחרים?

הסיבה פשוטה למדי להבנה, ויקיפדיה (Wikipedia) מוכרת על ידי גוגל כסמכות לתוכן איכותי ואמין המרכזת תכנים מכל קצוות כדה”א, בנושאים מגוונים ותוך שמירה על מהימנות ואיכות התוכן.

כך הפכה למעשה ויקיפדיה, למקור המידע האמין ביותר באינטרנט ובעקבות כך, האלגוריתם של גוגל מעניק לה “ולידציה” גבוהה וכך גם לעסקים וחברות המופיעים בה.

כדי להבין כיצד הפכה האחרונה לאוטוריטה הגלובלית בנודע למידע באשר הוא, עלינו לחזור אחורה בזמן. הצטרפו אלינו למסע קצרצר 😊

 

כיצד ויקיפדיה הפכה לאנציקלופדיה העולמית?

הכל התחיל בשנת 1995 על ידי אדם חכם בשם וורד קניגהם שבחר את המילה “ויק” מתוך השפה “הוואית” שפרושה “מהיר”, בנוסף חשב (וצדק) כי קהילה עולמית רחבה אשר אין לה קשר פיזי או היכרות אישית תוכל לתרום רבות לאיכות התוכן ושמירת הצד המקצועי/חיובי בהעלאת ערכים. היתר, כאמור היסטוריה…

עת הושקה האנציקלופדיה האינטרנטית לאוויר העולם, על ידי המייסדים ג’יימי ויילס ולארי סנדר, החליטו השניים לרכז מידע איכותי ולנהל אותו בעזרת עורכים מכל העולם, שיוכשרו לעלות תוכן מצד אחד, תוך שממשק הויקפדיה מקיים מנגנון שמירה על איכות התוכן מן הצד השני. כך, למעשה יצרו מקימי הויקפדיה פתח לקהילה בינלאומית רחבה המעלה תכנים תוך בקרת איכות חזקה. הרעיון הוא, לאפשר לכל אדם באשר הוא לעלות תוכן בויקיפדיה או/ו להפוך לעורך תוכן מטעמם, כאשר התוכן אינו נשלט על ידי גורם מסוים אלא חייב לעבור ביקורת של מספר עורכים המחליטים למעשה האם התוכן ראוי להישאר, או נידון להיות מוסר במיידי בשל התנגדות אחד העורכים.

מנגנון קשוח זה, הינו בעל פרמטרים רבים אשר בזכותם ויקיפדיה נחשבת למקור האמין ביותר לתוכן מזה 20 שנה ומקנה לה חיבוק חם מענקית החיפוש הבכירה – Google.

האתר נחשב לבעל רייטינג עצום ברשת ולמעשה ממוקם בסביבות מקום 11 בדירוג העולמי (ע”פ מדדי אלכסה לשנת 2021).

מסיבות אלו ועוד, עליכם כבעלי עסק/ארגון או עמותה, לשאוף להעלות ערך בויקיפדיה וליהנות ממעין “תו איכות” בקרב הגולשים/צרכנים פוטנציאלים, כמו גם מחיזוק התנועה לאתר (באמצעות הקישור שניתן להטמיע לאתרכם מתוך ערך הויקיפדיה שנכתב עליכם). הקישור שהעסק/ארגון שלכם מקבל ממשק הויקיפדיה, נסרק בידי גוגל במהירות אדירה של תוך פחות מ-24 שעות מרגע העלאתו ובמקרים רבים משפיע על דירוג האתר המקושר בתוך זמן קצר.

מאז הקמתה ועד היום, ויקיפדיה מקפידה על מנגנון הבקרה ואישור העורכים ואך החמירה את תנאי הסף לעלות ערך לאתר. ובכל זאת, כל חברה/עסק בעולם רוצה להופיע באנציקלופדיה, שכן זו תעודת איכות ואמינות למוניטין החברה.

הגרסה העברית של ויקיפדיה

מאז הקמת הגרסה העברית בשנת 2003 נרשמו מעל 305,000 ערכים וכ-3,000 עורכים מוסמכים האחראים על העלאת תוכן וסקירתו. נתון מעניין (סתם סקרנות) הערך הישראלי מדורג במקום ה-37 בדרוג העולמי, ובמקום 19 בכמות העריכות השנתיות! משמע, יש לנו הרבה דעות שונות ומגוונות…מה הפלא.

 

האם כל העסקים יכולים להיות רשומים בויקיפדיה?

התשובה היא בהחלט לא, שכן היה וכל העסקים בעולם יוכלו להרשם באתר, הרי שהוא יהפוך לאינדקס עסקים ולא למקור תוכן מהימן, בכך למעשה יאבדו את הבידול והייחוד שלהם וככל הנראה גוגל גם לא יעניק להם יותר משקל “כבד” בדירוג אתרים. מהלך מסוג זה, אומנם יפגע בחברה ברמת האמינות, אך בפוטנציאל יכול להניב עשרות מיליארדים של דולרים ורווחים עצומים. לשמחתנו הרבה האתר שומר על צביון מקצועי ללא רבב ומהווה מקור מידע אמין ויעיל.

 

מה עליי לעשות עבור כתיבת ערך חדש בויקיפדיה לחברה שלי?

ברמה העקרונית, כל אחד יכול להירשם בויקיפדיה ולהציע עריכת תכנים או לעלות ערך חדש. אבל לא חשבתם שבאמת כל אחד יכול לעלות תוכן לפי שיקול דעתו ישנם סט כללים וערכי כתיבה החייבים להתקיים בתוכן המוצע. בנוסף לכך לאחר העלאתו, עורכי תוכן נוספים בודקים את הכתוב ומחליטים האם יש לכך ערך ממשי להופעה באתר- האם הערך המוצע באמתתורם ערך מוסף לטובת ציבור הגולשים?

לדוגמא, אחד הפרמטרים המרכזיים לאישור תוכן הינו הצד הקהילתי/חברתי של אותה חברה. כלומר, האם החברה/ארגון תורמים לקהילה? האם יש ערך ממשי למידע אודות החברה? האם החברה לוקחת חלק פעיל בתרומות וסיוע לציבור? והאם זכתה בפרסים חשובים בתחום עיסוקה (זה לא כמו המדליות שמחלקים לילדים בכיתה א’ כדי שכולם ירגישו מנצחים) אלא פרס ממשי וחשוב. לדוגמא:

*פרס ישראל, פרס של European Science Foundation ועוד ועוד.

פרמטרים נוספים שצריכים להתמלא על מנת שיהיה סיכוי מוחשי לערך שלכם לעלות לויקיפדיה:

*מסמכים רשמיים/תעודת המאשרות את אמינות המידע.

*תחביר וניסוח מדוקדק אשר כל סטייה ממנו תוביל לפסילת הערך.

*תבנית כתיבה בעלת הגדרות קשיחות, וחוקים נוספים, אודותם תוכלו לקרוא כאן

חשוב לציין כי, ערכים רבים נפסלים על ידי העורכים ואינם זוכים לעלות לאתר. למעשה, מדי יום מוגשות כ-45,000 בקשות לאישור בויקיפדיה, כאשר בפועל יעלו בסופו של דבר פחות מ-20% מסך הבקשות (תלוי במדינה, ערך וכו’).

 

האם אני יכול לעלות ערך עבור העסק שלי, ללא סיוע מקצועי?

לנסות תמיד אפשר. ככה לפחות לימדו אותי בילדותי אבל בחזרה למציאות 😉 הסיכוי שלכם לעלות ערך בויקיפדיה באופן עצמאי, הוא די קלוש.

ישנן מספר סיבות מרכזיות לכך: סגנון הכתיבה הנדרש, עמידה בהיררכיית העמוד והמבנה של התוכן, ציון מקורות נוספים/חיצוניים למידע אודות הערך וכאמור פרמטים נוספים להם נדרש איש מקצוע (עורך ויקיפדיה מוסמך).

ריכוז ואיסוף התוכן מצריך משאב זמן משמעותי, ידע ויכולות ניסוח ותחביר דקדקניות- מה שלרובנו אין ב-DNA.

הפתרון היעיל ביותר הינו לפנות לעורך תוכן מוסמך אשר ירכז את עבודת הכתיבה והתוכן הנדרש. הליך זה נע בין 3 ל-8 שבועות לרוב מרגע הגשת התוכן בויקיפדיה, יש חלון זמן של שבוע לערך, שבו התוכן נבדק על ידי עורכים אחרים והיה ולא נרשמת התנגדות, הוא יעלה לאתר וככל הנראה יישאר שם לנצח. במידה והתוכן נפסל, אזי שתאלצו לחכות שנה נוספת עד להגשת הערך לאישור חוזר.

כמה זה עולה לי?

התמחור משתנה בהתאם לגודל הערך, מוניטין החברה המבקשת וכמות העבודה הנדרשת להעלאת הערך לאוויר.

חשוב לזכור כי, עורכי התוכן מקבלים תשלום ללא קשר לאישור הערך בויקיפדיה, כלומר, גם אם הערך נפסל, העורך מקבל בכל מקרה תשלום מלא – אותו הוא גובה מראש בדרך כלל.

עלויות הערך משתנות בהתאם לעורך ולכמות המידע ולקושי המשימה, יחד עם זאת מדובר על טווחים הנעים בין 2,500 ₪ ומעלה עבור כתיבת כל ערך בודד כמובן. זמן אישור כאמור יכול להיות לערוך כחודשיים של המתנה (די מורט עצבים, אנחנו יודעים 

מה התועלת לחברה/עסק שלי מכתיבת ערך בויקיפדיה?

כפי שכתבתי כבר בתחילת המאמר, קישור לאתר שלכם מויקיפדיה והקמת ערך אודות החברה, צפוי להקפיץ אותו בדירוגי גוגל בצורה משמעותית ובנוסף גם יניב לכם תנועה גדולה יותר של גולשים/צרכנים ויכניס את החברה למועדון המכובד והיוקרתי של עסקים אשר קיבלו ולידציה בויקיפדיה.

כל חברה רצינית המכבדת עצמה חייבת ערך באנציקלופדיה האינטרנטית הגדולה בעולם.

 

למידע נוסף ויצירת קשר עבור כתיבת ערך בויקיפדיה אודות העסק שלכם, דברו איתנו במספר: 073-2555000

איציק גולדנברג

איציק גולדנברג

מנכ"ל ובעלים בחברת קורנגה. בעל 29 שנות וותק בתחום השיווק

כתבו לנו

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

גיגי לוי - ממקימי קורנגה בע"מ

גיגי לוי-יזם ומשקיע

גיגי לוי וייס חבר הנהלה בחברת קורנגה המתמחה בתחום קידום אתרים והקמת אתרים בקוד פתוח ריספונסיבי, קורנגה הנה אחת מתוך רשימה מכובדת של עשרות חברות

קרא עוד »
קידום אתרים בחו"ל - קורנגה שיווק דיגיטלי מ-2002

קידום אתרים בחו”ל

רבים מבעלי העסקים בישראל רוצים למכור את מרכולתם או שירותיהם מעבר לים, בחיפוש אחר הגדלת חוג הלקוחות והרחבת תזרים המזומנים בשורה התחתונה! ובכן..על מנת לעשות

קרא עוד »